MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Moje dziecko zniszczyło podręcznik. Muszę za niego zapłacić czy odkupić nowy?

Katarzyna Mazur
Katarzyna Mazur
Prosta profilaktyka może zapobiec zniszczeniom podręczników
Prosta profilaktyka może zapobiec zniszczeniom podręczników sweetlouise/Pixabay.com
Podręczniki szkolne w Polsce są finansowane przez rząd, co oznacza, że szkoły otrzymują środki na ich zakup i dystrybucję wśród uczniów. Podręczniki te mają służyć przez trzy lata w niezniszczonym stanie, co pozwala na ich wielokrotne użycie przez uczniów z kolejnych roczników. Jednakże w przypadkach, gdy podręcznik zostanie zniszczony, szkoła ma prawo żądać rekompensaty od rodziców. Sprawdź, czego może oczekiwać.

Spis treści

Kto ocenia stan podręcznika?

Podręczniki mają służyć uczniom przez zaplanowany czas, istotne jest zatem, aby przechodząc z rąk do rąk, zachowały swoją funkcjonalność. Ocena stanu podręcznika odbywa się na ogół przy okazji ich zwrotów i odpowiedzialni są za nią nauczyciele, bibliotekarze i dyrekcja szkoły.

  • Nauczyciel przedmiotu

Nauczyciele, którzy korzystają z podręczników podczas swoich zajęć, są często pierwszymi osobami, które mogą zauważyć uszkodzenia lub zniszczenia. Mogą oni dokonać wstępnej oceny stanu podręcznika i zgłosić potrzebę dokładniejszej weryfikacji.

  • Bibliotekarz szkolny

W wielu szkołach za zarządzanie podręcznikami odpowiedzialny jest bibliotekarz szkolny. Zajmuje się wydawaniem i zbieraniem podręczników na początku i końcu roku szkolnego oraz prowadzi ewidencję ich stanu. To on często dokonuje szczegółowej oceny stanu podręczników, identyfikując egzemplarze wymagające naprawy lub wymiany.

  • Dyrektor szkoły

Dyrektor szkoły jest ostatecznie odpowiedzialny za wszelkie decyzje dotyczące finansów i zasobów szkoły, w tym również podręczników. Dyrektor może zlecić ocenę stanu podręczników nauczycielom lub bibliotekarzowi oraz nadzorować cały proces, szczególnie w przypadkach spornych lub wymagających interwencji.

Ocena stanu podręcznika powinna być dobrze udokumentowana. Wiele szkół korzysta z systemów ewidencji, w których zapisywany jest stan podręczników przy wydawaniu i zwrocie. Dokumentacja ta może obejmować:

  • Protokół stanu podręcznika: dokument zawierający opis stanu podręcznika przy wydawaniu i zwrocie, podpisany przez ucznia oraz osobę odpowiedzialną za ewidencję (np. bibliotekarza).
  • Zdjęcia: w przypadku poważnych uszkodzeń, szkoła może robić zdjęcia podręcznika, aby mieć wizualny dowód stanu podręcznika w momencie zwrotu.

Kiedy podręcznik jest zniszczony?

Podręcznik uznaje się za zniszczony, gdy jego stan uniemożliwia lub znacząco utrudnia dalsze użytkowanie przez innych uczniów. Przykłady zniszczeń obejmują:

  • rozdarcia lub znaczne uszkodzenia stron;
  • brakujące strony;
  • utrudniające czytelność treści zabrudzenia, plamy, zamazania, sklejenia i zalania;
  • uszkodzenie okładki uniemożliwiające ochronę zawartości podręcznika;
  • zapiski lub rysunki, które przeszkadzają w korzystaniu z podręcznika.

Oczywiście zgubienie podręcznika, nawet w dobrym stanie, również oznacza konieczność dokonania rekompensaty. Ostateczna decyzja o ocenie stanu podręcznika należy do szkoły.

Czy szkoła może żądać odkupienia podręcznika?

Zgodnie z ustawą szkoła może żądać od rodziców rekompensaty za zniszczony podręcznik. Rekompensata zazwyczaj polega na zwrocie kosztów zakupu nowego podręcznika lub dostarczeniu nowego egzemplarza na koszt rodziców. Szkoła może zatem oczekiwać od rodziców, że odkupią zniszczony lub zgubiony egzemplarz.

Jak odkupić podręcznik?

Proces odkupienia zniszczonego podręcznika jest stosunkowo prosty. Należy sprawdzić szczegółowe informacje o egzemplarzu, takie jak: tytuł, autor, wydawnictwo, numer ISBN, ewentualnie edycję. Jeśli zniszczenia tego nie uniemożliwiają, można odczytać te informacje ze strony tytułowej. W pozostałych przypadkach należy o nie poprosić nauczyciela.

Rodzice mogą zakupić nowy podręcznik w księgarni stacjonarnej lub internetowej. Ważne jest, aby upewnić się, że kupowany podręcznik jest dokładnie tym samym wydaniem, które zostało zniszczone.

Po zakupie nowego podręcznika rodzice powinni dostarczyć go do szkoły, zwykle do sekretariatu, biblioteki lub bezpośrednio do nauczyciela odpowiedzialnego za podręczniki. Warto zachować dowód zakupu na wypadek potrzeby potwierdzenia transakcji.

Jak szkoła może pociągnąć rodziców do odpowiedzialności?

W przypadku uchylania się rodziców od spełnienia obowiązku rekompensaty za zniszczony podręcznik, szkoła ma prawo podjąć dalsze kroki w celu egzekwowania tego obowiązku. Możliwe działania obejmują wezwanie do zapłaty, zgłoszenie sprawy do organów wyższych, a w ostateczności szkoła może zdecydować się na dochodzenie roszczeń na drodze sądowej. W takim przypadku sprawa trafi do sądu cywilnego, gdzie zostanie rozpatrzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Warto podkreślić, że odpowiedzialność za zniszczenie podręcznika oraz związane z tym konsekwencje mają na celu nie tylko pokrycie strat materialnych, ale także kształtowanie w uczniach odpowiedzialności za wspólne mienie szkolne i dbania o powierzone im zasoby edukacyjne.

Jak zabezpieczyć podręczniki przed zniszczeniem?

Aby uniknąć zniszczeń podręczników i zapewnić ich długotrwałe użytkowanie, warto zastosować kilka prostych, ale skutecznych zasad profilaktyki. Oto kilka wskazówek i dobrych nawyków:

  • Zaopatrz podręczniki w plastikowe lub papierowe okładki ochronne, które ochronią je przed zabrudzeniami i uszkodzeniami.
  • Podpisz podręczniki w wyznaczonym miejscu, aby łatwo je zidentyfikować w razie zgubienia.
  • Wyposaż dziecko w zakładki, aby nie zaginało stron.
  • Przed używaniem podręczników należy umyć ręce, aby uniknąć plam i zabrudzeń.
  • Nie należy jeść ani pić lepkich, kolorowych napojów podczas korzystania z podręczników, aby zapobiec zalaniu.
  • Najlepiej przechowywać podręczniki w wyznaczonym miejscu, takim jak biurko lub półka, z dala od źródeł wilgoci i ciepła.
  • Plecak powinien być odpowiednio duży, aby podręczniki nie były zgniecione.
  • Ucz dzieci odpowiedzialności za podręczniki, tłumacząc im, dlaczego ważne jest, aby dbać o nie.

Stosowanie tych zasad pomoże w zachowaniu podręczników w dobrym stanie przez dłuższy czas, co przyczyni się do ich wieloletniego użytkowania i ograniczenia kosztów związanych z koniecznością zakupu nowych egzemplarzy.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Moje dziecko zniszczyło podręcznik. Muszę za niego zapłacić czy odkupić nowy? - Strefa Edukacji

Wróć na szprotawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto