MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Architekci w szkole? A dlaczego nie?! Po warsztatach uczniowie SP Salomon w Zielonej Górze chcą zmieniać otoczenie

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Okręgowa Izba Architektów w Zielonej Górze proponuje uczniom ciekawe warsztaty. I takie właśnie odbyły się w Chrześcijańskiej Szkole Podstawowej Salomon. Cóż tam się działo?

Widząc, że Polska tonie w chaosie przestrzennym i wierząc, że „takie będą Rzeczypospolite, jak ich młodzieży chowanie” Izba Architektów RP wraz z Fundacją Promocji Architektury SARP realizuje Program Edukacyjny Kształtowanie Przestrzeni. Jest on skierowany do wszelkich placówek edukacyjnych, w których prowadzone są zajęcia dla młodzieży w wieku 12-19 lat.

Uczniowie zaczynają inaczej patrzeć na architekturę

Magdalena Milczarek, dyrektor Chrześcijańskiej Szkoły Podstawowej "Salomon" w Zielonej Górze podkreśla, że warsztaty z architektem odbywają się w ramach lekcji technika i wpisują się w podstawę programową tego przedmiotu. Dzięki nim uczniowie mogą z innej strony spojrzeć na swoje otoczenie, budynki w mieście, uczą się projektowania i nabywają podstawowe umiejętności związane z architekturą.

- Na takich zajęciach dzieci uczą się o kształtowaniu przestrzeni, żeby w przyszłości być świadomymi dorosłymi, którzy będą potrafili sobie poradzić choćby z wnętrzem swojego mieszkania czy jego zmierzeniem. Poradzą sobie z planem miejscowym, kupieniem sobie działki – mówi Kornelia Markuszewska, architekt edukator. - Chodzi o to, by mieli podstawową wiedzę, jak sobie poradzić w tej dziedzinie architektury.

Warsztaty z architektem "Ja i przestrzeń"

Zajęcia rozpoczynają się od oglądania zdjęć, dyskutowania na temat tego, jak było kiedyś, jak jest teraz, jak może być w przyszłości. Później jest czas na część praktyczną, podczas której uczniowie wykonują prace plastyczne, techniczne.

- Teraz pracujemy sobie na tabletach, wykonujemy projekty własnego pokoju, potem je sobie omawiamy… - zauważa Kornelia Markuszewska.

Cykl edukacyjny składa się z pięciu dwugodzinnych zajęć w formie warsztatów.

- Teraz spotykamy się na zajęciach pod hasłem „Ja i przestrzeń”, a kolejne cykle to: „My i przestrzeń” oraz „Czas i przestrzeń” – wymienia edukatorka i dodaje, że podczas zajęć pojawiają się oryginalne, bardzo ciekawe projekty. Bo wyobraźnia dzieci nie jest niczym ograniczona. Uczniowie wymyślają takie rzeczy, które nigdy dorosłym architektom nie przyszłyby do głowy.
Koordynatorem programu w województwie lubuskim jest architekt Ewa Kaszuba-Nawrocka, szkoły mogą zgłaszać chęć skorzystania z zajęć przez stronę ksztaltowanieprzestrzeni.pl

Architekcie wierzą, że spotkania osób zajmujących się profesjonalnie przestrzenią, nauczycieli oraz młodzieży są najlepszą platformą wymiany uwag, doświadczeń i miejscem rozwijających się dyskusji. Architekci otrzymują materiały do zajęć, które mogą być modyfikowane m.in. w zależności od specyfiki regionu, zainteresowań grupy czy podejścia interdyscyplinarnego łączącego wiedzę przedmiotową nauczyciela wspomagającego.

Konkurs dla wszystkich pod hasłem "Kiedyś w przyszłości"

Uzupełnieniem cykli zajęć jest coroczny konkurs, związany z tematyką programu. W tym roku odbywa się już XI edycja tego konkursu. Adresowany jest zarówno do placówek, w których zajęcia się już odbywały jak i tych, które jeszcze nie brały udziału w Programie. Tegoroczny temat to „Kiedyś w przyszłości”.

Przed uczniami prawdziwe wyzwanie dla wyobraźni. Jak będzie wyglądał świat kiedyś w przyszłości? I z jak dalekiej przyszłości będzie to obraz? O tym zdecydują uczestnicy. Czego oczekują organizatorzy? Oryginalnych pomysłów na to, jak zmienią się znane młodzieży miejsca czy budynki oraz śmiałych wizji tego, jak w przyszłości będą działały miasta i jak będą zachowywali się ich mieszkańcy. Ale odpowiedź na temat konkursowy może być dużo szersza: wykraczać poza przestrzeń fizyczną i pokazywać to, co jeszcze nie istnieje. Konkurs pozwala otworzyć wrota do świata fantazji i przyszłych, niekoniecznie realnych zdarzeń.

Uczestnicy mogą startować indywidualnie lub w zespołach do pięciu osób. Praca konkursowa musi zostać przesłana w formie elektronicznej, na planszy odpowiadającej wymiarom 50×70 cm, ale jej poszczególne elementy mogą być wykonane w dowolnej technice.

Termin składania prac upływa 15 maja 2024 r.

Pula nagród to 20 000 PLN. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe i dodatkowe niespodzianki w trakcie uroczystej gali wręczenia nagród, która odbędzie się w czerwcu 2024 r. w Warszawie. Najwyżej ocenione prace wywalczą nagrody pieniężne dla szkoły lub placówki laureatów.

Partnerami Programu Kształtowanie Przestrzeni są firma FAKRO oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP. Program otrzymał rekomendację Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki. Patroni konkursu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN), Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki (NIAU), Narodowe Centrum Kultury (NCK), Narodowy Instytut Dziedzictwa (NID), Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego (PLGBC). Patronat medialny: Architektura Murator, Zawód:Architekt, Architektura&Biznes.

Dodatkowe informacje na ksztaltowanieprzestrzeni.pl

Przeczytaj także:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Architekci w szkole? A dlaczego nie?! Po warsztatach uczniowie SP Salomon w Zielonej Górze chcą zmieniać otoczenie - Gazeta Lubuska

Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto